Valbeveiliging op het London Bridge Station

Met jaarlijks meer dan 54 miljoen reizigers is het London Bridge Station één van de drukste stations van London. Network Rail, de spoorbeheerder van Groot-Britannië, vond dat het 180-jarige stationspand toe was aan een verbouwing. Hierbij kreeg Eurosafe Solutions de opdracht veiligheidssystemen te plaatsen op onder andere het nieuwe aluminium Kalzip dak.

Daarnaast diende een systeem aangebracht te worden waarmee onderhoudsmedewerkers veilig werkzaamheden aan de onderkant van de plafondconstructie kunnen uitvoeren. Deze constructie dient namelijk ook regelmatig onderhouden te worden, waaronder de verlichting.

Valbeveiliging London Bridge Station UK

Probleem

De verbouwing werd gefaseerd uitgevoerd zodat reizigers zo min mogelijk hinder van de werkzaamheden zouden ondervinden. Overdag moest er immers gewoon gebruik kunnen worden gemaakt van het stationspand.

Hierdoor was het voor de aannemer een uitdaging om de dakconstructie zonder hinder en toch op tijd te plaatsen. Dit deel van de verbouwing was namelijk te groot om in een paar uur te realiseren. Het aanbrengen van grote kant-en-klare Kalzip dakpanelen was de enige manier om het gebouw veilig en op tijd op te leveren. Ook Eurosafe Solutions had te maken met een aantal uitdagingen:

Het Kalzip dak:

  • Het valbeveiligingssysteem moest zowel tijdens de bouw als bij toekomstige onderhoudswerkzaamheden gebruikt kunnen worden.
  • De oplossing moest er esthetisch aantrekkelijk uitzien.
  • De lengtes van de verschillende dakvlakken variëren sterk. Dit maakt dat onderhoudsmedewerkers verschillende typen en lengtes persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM) moeten gebruiken.
Valbeveiliging London Bridge Station UK

Onderkant van het plafond:

  • Het dak heeft een complexe geometrie vanwege het golfontwerp van het dak. Hierdoor is er een aantal moeilijk te bereiken gebieden.
  • De structuur van het plafond mocht niet worden aangetast, zodat de esthetisch waarde intact blijft.
Valbeveiliging London Bridge Station UK

Oplossing

Eurosafe Solutions heeft in nauwe samenwerking met MSA Latchways de juiste oplossingen gerealiseerd. MSA Latchways en Eurosafe Solutions hebben sinds 2001 een succesvolle relatie en hebben samen al vele technische hordes genomen. Zo ook bij London Bridge Station.

Om de reizigers niet van last te zijn werd er gewerkt in de relatief rustige uren: tussen 23:00 uur en 04:00 uur.

Oplossing voor het plaatsen van valbeveiliging op het Kalzip dak:

  • Er is gekozen voor het MSA Latchways Constant Force Post (CFP) kabelsysteem. Er is voor dit systeem gekozen aangezien deze veruit het meest geschikt is voor Kalzip daken.
  • Met behulp van een compleet prototype van de dakconstructie kon de indeling van het valbeveiligingssysteem vooraf goed worden bepaald.
  • In de fabriek in Doncaster zijn de CFP ankerpunten voor-gemonteerd op de 1.100 Kalzip dakpanelen om de panelen en de valbeveiliging veilig aan te kunnen brengen.
  • Door middel van kleurcodes op het dak is aangegeven welke PBM op welke delen van het dak noodzakelijk zijn.

Oplossing voor het veiligheidssysteem aan de onderkant van het plafond:

  • Er is gebruik gemaakt van meer dan 1.000 meter NorAcon NP01 monorail aan de onderzijde van het dak. Dit systeem is volledig op maat gemaakt zodat het de contouren van de dakconstructie volgt.
  • Deze monorail draagt een werkbak van waaruit veilig aan het plafond gewerkt kan worden. Deze werkbak is op afstand bestuurbaar en maakt gebruik van lasersensoren om contact met de constructie te voorkomen.

Resultaten

  • Een efficiënt werkproces met optimale samenwerking tussen partijen
  • Minimaal hinder voor de reiziger
  • Esthetisch aantrekkelijke oplossingen
  • Een veilige werksituatie op hoogte

Vragen? Neem gerust contact op!

Eurosafe Solutions

Eurosafe Solutions

Telefoon: +31 (0)38 467 19 10 E-mail: info@eurosafesolutions.nl